MLM – Multi Level Marketing

mlm

Čo je MLM?

Multi-level marketing (MLM) alebo sieťový marketing je najrozšírenejšou formou odmeňovania distribútorov v priamom predaji. Táto marketingová stratégia, na rozdiel od tzv. Single-level marketingu je založená na tom, že predajcovia (distribútori) nie sú odmeňovaní len za výrobky, ktoré osobne predajú, ale získavajú aj podiel z predaja ostatných predajcov, ktorých do systému priviedli.

Zaužívané označenia pre MLM:

  • Multi level marketing
  • MLM
  • MLM marketing
  • Sieťový marketing
  • Viacúrovňový marketing
  • Alternatívy sieťový marketing
  • Referenčný marketing
  • Network marketing
  • MLM podnikanie
  • MLM business

 

Ako funguje MLM?

mlm

Sieťový marketing možno považovať za kombináciu priamého predaja a franchisingom. Výrobca alebo dodávateľ služieb, či tovaru vytvára dodávateľské podmienky pre samostatné podnikanie svojich distribútorov. Tí na základe toho môžu sprostredkovať príležitosť stať sa distribútormi ďalším ľuďom, a tak vzniká viacúrovňová ( multi-level) odberateľská štruktúra (sieť). Väčšina distribútorov buduje svoju sieť predovšetkým na základe odporúčania ľuďom vo svojom okolí.

  • Klasický predaj – Výrobná hodnota výrobku je 1€. Výrobok sa odovzdá dealerom a dopravcom. Tí ho dopravia do veľkoskladov, z veľkoskladov sa výrobok odovzdá do veľkoobchodov a maloobchodov, kde si ho kúpi spotrebiteľ. Aby ho spotrebiteľ kúpil, je potrebné najprv výrobok zviditeľniť pomocou reklamy. Tieto medzičlánky v obchode treba z niščoho financovať, takže každý, kto príde do styku s produktom navýši cenu produktu, konečná suma produktu, za ktorú si môžete kúpiť výrobok vo vašom obchode je napríklad 6€.

  • MLM – Priamy predaj s franchisingom – Výrobok je vyrobený za 1€. Z výroby je predávaný priamo distribútorom, teda vami. Výrobca ušetrí peniaze za reklamu, skladovanie a dopravu, pretože túto prácu vykoná distribútor. Čo s ušetrenými peniazmi urobí výrobca? Časť si ponechá a časť rozdelí medzi distribútorov formou niekoľko úrovňového systému. Je potrebné dodať, že každá network marketing spoločnosť má svoj systém nastavený inak. Niekde je viac úrovní a menšie percentá zo ziskov a niekde je menej úrovní a väčšie percentá zo zisku. Ale princíp je všade rovnaký, čím viac predáte, tým viac zarobíte.

    Najdôležitejšia vec však je to, že nesmiete iba zháňať ludí, ktorých zaregistrujete a budú pracovať pod vami, ale odovzdať im všetky vaše skúsenosti a budovať s nimi „firmu vo firme“.

 

 

Takto vyzerá štruktúra MLM systému:

multilevel marketing struktura

TOP MLM firmy podľa obratu 2014

Názov spoločnosti Obrat (v miliónoch USD)
Amway 10 800
Avon 8 900
Herbalife 5 000
Mary Kay 4 000
Vorwerk 3 900
Natura 3 200
Infinitus 2 640
Tupperware 2 600
Nu Skin 2 570
JoyMain 2 000

Zdroj: Wikipédia

 

Kritika MLM

Kritici tejto marketingovej stratégie upozorňujú na jej podobnosť s nelegálnymi pyramídovými schémami, najmä v prípadoch, keď MLM firma získava financie skôr náborom nových predajcov ako skutočnými predaj spotrebiteľom. Medzi sieťovým marketingom a pyramídovými hrami však existujú jasné rozdiely. 

 

Zoznam MLM firiem pôsobiacich na SLovensku tu: Zoznam firiem MLM

 

Nie je MLM marketing pre Vás? Prečítajte si o iných možnostiach zárobku tu: Práca na doma

Pridaj komentár