MLM – Multi Level Marketing

mlm

Čo je MLM?

Multi-level marketing (MLM) alebo sieťový marketing je najrozšírenejšou formou odmeňovania distribútorov v priamom predaji. Táto marketingová stratégia, na rozdiel od tzv. Single-level marketingu je založená na tom, že predajcovia (distribútori) nie sú odmeňovaní len za výrobky, ktoré osobne predajú, ale získavajú aj podiel z predaja ostatných predajcov, ktorých do systému priviedli.

Zaužívané označenia pre MLM:

  • Multi level marketing
  • MLM
  • MLM marketing
  • Sieťový marketing
  • Viacúrovňový marketing
  • Alternatívy sieťový marketing
  • Referenčný marketing
  • Network marketing
  • MLM podnikanie
  • MLM business

 

Ako funguje MLM?

mlm

Sieťový marketing možno považovať za kombináciu priamého predaja a franchisingom. Výrobca alebo dodávateľ služieb, či tovaru vytvára dodávateľské podmienky pre samostatné podnikanie svojich distribútorov. Tí na základe toho môžu sprostredkovať príležitosť stať sa distribútormi ďalším ľuďom, a tak vzniká viacúrovňová ( multi-level) odberateľská štruktúra (sieť). Väčšina distribútorov buduje svoju sieť predovšetkým na základe odporúčania ľuďom vo svojom okolí.

  • Klasický predaj – Výrobná hodnota výrobku je 1€. Výrobok sa odovzdá dealerom a dopravcom. Tí ho dopravia do veľkoskladov, z veľkoskladov sa výrobok odovzdá do veľkoobchodov a maloobchodov, kde si ho kúpi spotrebiteľ. Aby ho spotrebiteľ kúpil, je potrebné najprv výrobok zviditeľniť pomocou reklamy. Tieto medzičlánky v obchode treba z niščoho financovať, takže každý, kto príde do styku s produktom navýši cenu produktu, konečná suma produktu, za ktorú si môžete kúpiť výrobok vo vašom obchode je napríklad 6€.

  • MLM – Priamy predaj s franchisingom – Výrobok je vyrobený za 1€. Z výroby je predávaný priamo distribútorom, teda vami. Výrobca ušetrí peniaze za reklamu, skladovanie a dopravu, pretože túto prácu vykoná distribútor. Čo s ušetrenými peniazmi urobí výrobca? Časť si ponechá a časť rozdelí medzi distribútorov formou niekoľko úrovňového systému. Je potrebné dodať, že každá network marketing spoločnosť má svoj systém nastavený inak. Niekde je viac úrovní a menšie percentá zo ziskov a niekde je menej úrovní a väčšie percentá zo zisku. Ale princíp je všade rovnaký, čím viac predáte, tým viac zarobíte.

    Najdôležitejšia vec však je to, že nesmiete iba zháňať ludí, ktorých zaregistrujete a budú pracovať pod vami, ale odovzdať im všetky vaše skúsenosti a budovať s nimi “firmu vo firme”.

 

 

Takto vyzerá štruktúra MLM systému:

multilevel marketing struktura

TOP MLM firmy podľa obratu 2014

Názov spoločnostiObrat (v miliónoch USD)
Amway10 800
Avon8 900
Herbalife5 000
Mary Kay4 000
Vorwerk3 900
Natura3 200
Infinitus2 640
Tupperware2 600
Nu Skin2 570
JoyMain2 000

Zdroj: Wikipédia

 

Kritika MLM

Kritici tejto marketingovej stratégie upozorňujú na jej podobnosť s nelegálnymi pyramídovými schémami, najmä v prípadoch, keď MLM firma získava financie skôr náborom nových predajcov ako skutočnými predaj spotrebiteľom. Medzi sieťovým marketingom a pyramídovými hrami však existujú jasné rozdiely. 

 

Zoznam MLM firiem pôsobiacich na SLovensku tu: Zoznam firiem MLM

 

Nie je MLM marketing pre Vás? Prečítajte si o iných možnostiach zárobku tu: Práca na doma

Pridaj komentár