MLM – Multi Level Marketing (Network marketing)
Posledná aktualizácia článku prebehla: 25. decembra 2020
Čo je MLM?
Multi-level marketing (MLM) alebo sieťový marketing je najrozšírenejšou formou odmeňovania distribútorov v priamom predaji. Táto marketingová stratégia, na rozdiel od tzv. Single-level marketingu je založená na tom, že predajcovia (distribútori) nie sú odmeňovaní len za výrobky, ktoré osobne predajú, ale získavajú aj podiel z predaja ostatných predajcov, ktorých do systému priviedli.
Zaužívané označenia pre MLM:
- Multi level marketing
- MLM
- MLM marketing
- Sieťový marketing
- Network marketing
- Viacúrovňový marketing
- Alternatívy sieťový marketing
- Referenčný marketing
- Network marketing
- MLM podnikanie
- MLM business
Vyskúšajte aj vyplňovanie dotazníkov za peniaze!
Ako funguje MLM?

Sieťový marketing možno považovať za kombináciu priamého predaja a franchisingom. Výrobca alebo dodávateľ služieb, či tovaru vytvára dodávateľské podmienky pre samostatné podnikanie svojich distribútorov. Tí na základe toho môžu sprostredkovať príležitosť stať sa distribútormi ďalším ľuďom, a tak vzniká viacúrovňová ( multi-level) odberateľská štruktúra (sieť). Väčšina distribútorov buduje svoju sieť predovšetkým na základe odporúčania ľuďom vo svojom okolí.
- Klasický predaj – Výrobná hodnota výrobku je 1€. Výrobok sa odovzdá dealerom a dopravcom. Tí ho dopravia do veľkoskladov, z veľkoskladov sa výrobok odovzdá do veľkoobchodov a maloobchodov, kde si ho kúpi spotrebiteľ. Aby ho spotrebiteľ kúpil, je potrebné najprv výrobok zviditeľniť pomocou reklamy. Tieto medzičlánky v obchode treba z niščoho financovať, takže každý, kto príde do styku s produktom navýši cenu produktu, konečná suma produktu, za ktorú si môžete kúpiť výrobok vo vašom obchode je napríklad 6€.
- MLM – Priamy predaj s franchisingom – Výrobok je vyrobený za 1€. Z výroby je predávaný priamo distribútorom, teda vami. Výrobca ušetrí peniaze za reklamu, skladovanie a dopravu, pretože túto prácu vykoná distribútor. Čo s ušetrenými peniazmi urobí výrobca? Časť si ponechá a časť rozdelí medzi distribútorov formou niekoľko úrovňového systému. Je potrebné dodať, že každá network marketing spoločnosť má svoj systém nastavený inak. Niekde je viac úrovní a menšie percentá zo ziskov a niekde je menej úrovní a väčšie percentá zo zisku. Ale princíp je všade rovnaký, čím viac predáte, tým viac zarobíte.
Najdôležitejšia vec však je to, že nesmiete iba zháňať ludí, ktorých zaregistrujete a budú pracovať pod vami, ale odovzdať im všetky vaše skúsenosti a budovať s nimi „firmu vo firme“.
Takto vyzerá štruktúra MLM systému:

TOP MLM firmy podľa obratu 2014
Názov spoločnosti | Obrat (v miliónoch USD) |
---|---|
Amway | 10 800 |
Avon | 8 900 |
Herbalife | 5 000 |
Mary Kay | 4 000 |
Vorwerk | 3 900 |
Natura | 3 200 |
Infinitus | 2 640 |
Tupperware | 2 600 |
Nu Skin | 2 570 |
JoyMain | 2 000 |
Zdroj: Wikipédia
Kritika MLM
Kritici tejto marketingovej stratégie upozorňujú na jej podobnosť s nelegálnymi pyramídovými schémami, najmä v prípadoch, keď MLM firma získava financie skôr náborom nových predajcov ako skutočnými predaj spotrebiteľom. Medzi sieťovým marketingom a pyramídovými hrami však existujú jasné rozdiely.
Zoznam MLM firiem pôsobiacich na SLovensku tu: Zoznam firiem MLM
Nie je MLM marketing pre Vás? Prečítajte si o iných možnostiach zárobku tu: Práca na doma
Ja som mala skúsenosti s firmou LR, nebolo to zlé, ale povahovo sa na takú prácu nehodím.