MLM – Multi Level Marketing (Network marketing)

Posledná aktualizácia článku prebehla: 8. apríla 2021

Čo je MLM?

Multi-level marketing (MLM) alebo sieťový marketing je najrozšírenejšou formou odmeňovania distribútorov v priamom predaji. Funguje síce na úplne jednoduchom, ale za to účinnom a efektívnom princípe, ktorý prináša výhody pre ľudí na rôznych leveloch predajného reťazca. Ide o viacúrovňový predaj služieb alebo produktov. Na rôznych pozíciách v reťazci sa nachádzajú predajcovia, ktorí ponúkajú produkty a z predaja získavajú profit. Každý predajca pritom môže do reťazca priviesť aj ďalších predajcov, čo vytvára práve žiadaný sieťový efekt.

Táto marketingová stratégia, sa na rozdiel od tzv. single-level marketingu líši tým, že predajcovia (distribútori) nie sú odmeňovaní len za výrobky, ktoré osobne predajú, ale získavajú aj podiel z predaja ostatných predajcov, ktorých do systému priviedli. Tým pádom sa v takomto systéme dá okrem aktívneho príjmu budovať aj ten pasívny, pokiaľ budú ľudia ktorých do systému privediete usilovne pracovať.

Zaužívané označenia pre MLM:

  • Multi level marketing
  • MLM
  • MLM marketing
  • Sieťový marketing
  • Network marketing
  • Viacúrovňový marketing
  • Alternatívy sieťový marketing
  • Referenčný marketing
  • Network marketing
  • MLM podnikanie
  • MLM business

Vyskúšajte aj vyplňovanie dotazníkov za peniaze!

Ako funguje MLM?

mlm

Sieťový marketing možno považovať za kombináciu priameho predaja s franchisingom. Výrobca alebo dodávateľ služieb, či tovaru vytvára dodávateľské podmienky pre samostatné podnikanie svojich distribútorov. Tí na základe toho môžu sprostredkovať príležitosť stať sa distribútormi ďalším ľuďom, a tak vzniká viacúrovňová ( multi-level) odberateľská štruktúra (sieť). Väčšina distribútorov buduje svoju sieť predovšetkým na základe odporúčania ľuďom vo svojom okolí.

  • Klasický predaj – Výrobná hodnota výrobku je 1€. Výrobok sa odovzdá dealerom a dopravcom. Tí ho dopravia do veľkoskladov, z veľkoskladov sa výrobok odovzdá do veľkoobchodov a maloobchodov, kde si ho kúpi spotrebiteľ. Aby ho spotrebiteľ kúpil, je potrebné najprv výrobok zviditeľniť pomocou reklamy. Tieto medzičlánky v obchode treba z ničoho financovať, takže každý, kto príde do styku s produktom navýši cenu produktu, konečná suma produktu, za ktorú si môžete kúpiť výrobok vo vašom obchode je napríklad 6€.
  • MLM – Priamy predaj s franchisingom – Výrobok je vyrobený za 1€. Z výroby je predávaný priamo distribútorom, teda vami. Výrobca ušetrí peniaze za reklamu, skladovanie a dopravu, pretože túto prácu vykoná distribútor. Čo s ušetrenými peniazmi urobí výrobca? Časť si ponechá a časť rozdelí medzi distribútorov formou niekoľko úrovňového systému. Je potrebné dodať, že každá network marketing spoločnosť má svoj systém nastavený inak. Niekde je viac úrovní a menšie percentá zo ziskov a niekde je menej úrovní a väčšie percentá zo zisku. Ale princíp je všade rovnaký, čím viac predáte, tým viac zarobíte.

    Najdôležitejšia vec však je to, že nesmiete iba zháňať ľudí, ktorých zaregistrujete a budú pracovať pod vami, ale odovzdať im všetky vaše skúsenosti a budovať s nimi „firmu vo firme“.

    Táto stratégia môže pre niekoho znieť starodávne v dnešnej dobe prepracovaných marketingových stratégií. Pritom však využíva bežnú ľudskú vlastnosť a tou je dôraz na odporúčania. Ak vám váš blízky priateľ odporučí krém na ruky, ktorý mu pomohol na ekzém, je to oveľa lepšia reklama, ako neurčité video v televízii. Multi level marketing využíva presne tento princíp a tvorbou siete malých predajcov sa dostáva do osobného kontaktu so zákazníkom, aby mohol ovplyvňovať rozhodnutia ohľadom nákupu.

MLM spoločnosť vďaka tomu nemusí investovať do reklamy a peniaze, ktoré v tomto smere ušetrí. Ako ich využije? Nijako, proste si ich nechá alebo investuje do iných oblastí biznisu, ktoré je potrebné vylepšiť.

Takto vyzerá štruktúra MLM systému:

multilevel marketing struktura

TOP MLM firmy podľa obratu

Názov spoločnostiObrat (v USD)
Amway8 800 000 000
Avon5 700 000 000
Herbalife4 500 000 000
Vorwerk4 200 000 000
Mary Kay3 500 000 000
Infinitus3 410 000 000
Perfect3 600 000 000
Quanjian2 890 000 000
Natura2 260 000 000
Tupperware2 210 00 000

Zdroj: Titlemax.com

Kritika

Kritici tejto marketingovej stratégie upozorňujú na jej podobnosť s nelegálnymi pyramídovými schémami, najmä v prípadoch, keď MLM firma získava financie skôr náborom nových predajcov ako skutočnými predaj spotrebiteľom. Medzi sieťovým marketingom a pyramídovými hrami však existujú jasné rozdiely. 

Zoznam MLM firiem pôsobiacich na SLovensku tu: Zoznam firiem MLM

Nie je MLM marketing pre Vás? Prečítajte si o iných možnostiach zárobku tu: Práca na doma

One Comment

Pridaj komentár

tipli