5 tipov, ako zvládnuť prudký nárast zákaziek vo firme

Veľa začínajúcich podnikateľov sa spočiatku obáva toho, že zákaziek budú mať málo a neuživia sa. Existuje však aj opačný problém, ktorý vôbec nie je taký výnimočný, ako by sa mohlo na prvé počutie zdať. Označiť ho môžeme ako nekoordinovane rýchly rast firmy, ktorý vás prekvapivo môže doviesť až ku krachu. Zhrnuli sme 5 tipov, vďaka ktorým sa vaša firma nestane obeťou vlastného úspechu.

Postupujte podľa stratégie

Ak chcete vybudovať úspešnú firmu so zvyšujúcou sa hodnotou, mali by ste klásť dôraz na dlhodobé zlepšovanie procesov a stratégiu. Vo vnútri firmy musia všetky procesy jednoducho fungovať a prinášať požadované výsledky. Skokový úspech sa síce môže dostaviť veľmi rýchlo a nečakane, no môže za sebou zanechať spúšť, chaos a v tom horšom prípade aj dlhy.

Pripravte sa na sezónu aj výsledky reklamných kampaní

Kľúčové je mať nastavené procesy tak, aby ste zvládli aj prudké sezónne výkyvy. Rovnako majte pripravený plán aj na situácie, kedy sa vám napríklad podarí vydobyť lepšie pozície pomocou SEO alebo vaša reklamná kampaň dosiahne mimoriadne úspechy. Nie je totiž nič horšie, ak investujete do reklamy a jej prínos nebudete môcť zužitkovať.

Naučte sa reálne odhadnúť svoje kapacity

Nedostatočná kapacita, neskoré dodanie či problémy s obsluhou a zákazníckym servisom. Nič z tohto žiadny zodpovedný podnikateľ nechce. Ak nezvládnete nárast dopytu a spolu s tým aj zákaznícku podporu, koledujete si minimálne o pošramotenie povesti, ktoré vás v konečnom dôsledku môže vyjsť veľmi draho. Súčasťou vašej stratégie rastu by tak malo byť aj reálne odhadnutie kapacít a stanovenie hraníc toho, čo ešte zvládnete a čo je nad vaše možnosti. V prípade, že prevádzkujete hotel na hodinu v Bratislave, je priestorová kapacita priamo limitujúcim faktorom, naopak ak poskytujete napríklad online služby, je limitom vašej kapacity najmä ľudská pracovná sila.

Nebojte sa delegovať a hľadať zlepšenia

Rutinné a časovo náročné činnosti sa snažte v čo najväčšej miere delegovať. Tou najjednoduchšou cestou je využívanie externých spolupracovníkov. Ak krátkodobý prudký nárast pokryje, tieto činnosti opäť môžete vykonávať interne. Výborným riešením je aj investovanie do technológií a riešení, ktoré sa dokážu prispôsobiť vašim potrebám, ako je napríklad online rezervačný systém skupinové cvičenia. Vďaka nemu môžete zabudnúť na zložitý manažment termínov a objednávok účastníkov.

Vyhnite sa nepremyslenému náboru ľudí

Prudký nábor ľudí môže byť pri náhlom zvýšení počtu zákaziek osudný. Hoci sa tento krok môže zdať ako logická reakcia, tak jedným dychom treba dodať, že nájsť kvalitných ľudí a zaškoliť ich je časovo náročným procesom. Kým sa noví zamestnanci zapracujú, bude si to vyžadovať čas a zároveň, ak vám počet zákaziek opätovne klesne, môže sa ľahko stať, že budete musieť prepúšťať. S náborom preto opatrne a zahrňte ho skôr do dlhodobej stratégie vašej firmy.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Pridaj komentár

tipli