Technológie menia náš svet: Čo od toho môžeme očakávať?

Posledná aktualizácia článku prebehla: 16. júla 2019

Ešte pred pár rokmi sme si nevedeli predstaviť, že svoje účty budeme môcť zaplatiť dvoma kliknutiami bez vypisovania údajov na papierové zloženky, dnes stačí vziať do ruky smartfón, odfotiť QR kód a lusknutím prsta je všetko hotové.

A to je len začiatok toho, ako nám moderné technológie uľahčujú život. Online nákupy, ktoré vám doručia tovar rovno domov, online poistenie, ktoré uzatvoríte dvoma-troma úkonmi. Stačí odtlačkom prsta, aby ste sa dostali do svojho telefónu či tabletu. Jednoducho – pokrok nezastavíte, a preto by mal hrať v náš prospech. Čo sa už vlastne deje.

Zmeny, ktoré nám uľahčia život

K tomu celé ponímanie elektronického života smeruje. K tomu, aby sme všetko vybavili rýchlo, bez zbytočných návštev inštitúcií, bez dlhých čakaní v radoch. Áno, byrokracia bola vždy súčasťou nášho života, no nemusí to tak byť. V dobe, keď je byť bio či eko životným štýlom, kedy plastové vrecúška meníme za látkové, je aj záplava papierov z byrokratických procesov niečo, čo hľadá svoje riešenie. A moderné technológie by mohli byť odpoveďou.

Menej papierovačiek, účinnejšia pomoc

To, že poistenie uzavrieme vyplnením online formulára, je vlastne normálne a bežné, nikto sa nepozastavuje nad tým, ako to bolo pred pár rokmi. Čo by ste povedali na to, keby tak „jednoducho“ išlo nahlásiť poistnú udalosť, miesto vypisovania papierov a dohadovania s poisťovňou? Tomuto procesu možno odzvonilo a zrejme nás čaká veľká revolúcia. Znamenala by komfortnejšie vybavovanie, rýchlejšie vyriešenie a najmä spokojnosť, pretože to nestojí viac, ako to už stálo – teda trápenie sa nad vzniknutou situáciou. Percento online hlásení poistných udalostí, ale aj uzatvorených zmlúv sa bude zvyšovať a s týmto trendom sa naučíme žiť určite veľmi rýchlo.

Stačí odtlačok prsta

Stále viac inštitúcií sa snaží klientovi poskytnúť také služby, aby s nimi bol spokojný. Teda aby mal čo najmenej papierovačiek a všetko, čo s danou pobočkou má uzatvoriť, mohol uzatvoriť online. Preto sa v tomto smere neustále zlepšuje biometria, napríklad pri podpisovaní zmlúv. Väčšina komunikácie medzi klientov a bankou či poisťovňou prebieha online a tým sa uľahčuje situácia nielen klienta, ale aj banky. Zmenšuje sa riziko pochybenia v procese spracovania dokumentov, ale najmä – šetríme lesy. Spotreba papiera je totiž vďaka technológiám oveľa nižšia.

Znižovanie cien a prehľadnosť

Ak ste niekedy uzatvárali napríklad krátkodobé poistenie, iste viete, koľko možností máte a koľko ste museli pátrať, aby ste dospeli k tomu podstatnému a najzaujímavejšiemu pre vás. Možno to boli dlhé hodiny, pretože ponuka je pestrá. Ale určite to bolo oveľa jednoduchšie, ako keby ste mali chodiť od poistovne k poistovni, pýtať si od nich brožúry a doma ich skúmať. Za všetko môžeme vďačiť internetu – miestu, kde všetko nájdete rýchlo a kde vlastne aj veľmi rýchlo všetko vybavíte. Dnes aj v budúcnosti by nám výrazne mali pomôcť vyhľadávače, ktoré stavili na transparentnosť a jednoduchosť a ktoré porovnávajú nielen ceny, ale aj obsah poistenia. Máte tak možnosť vybrať si hneď, bez toho, aby ste mali hlavu v smútku z rozsiahlej ponuky.

Miesto kyberzločinu

S pohodlnosťou a zjednodušením života však prichádza aj isté riziko. Kyberzločin. Nie je to iba šikana na sociálnych sieťach, sú to aj pokusy o zneužitie vašich citlivých informácií a o nabúranie sa do bankovníctva. V súčasnosti krytie kybernetických rizík znamená zväčša ochranu pred útokmi pri platbách či nákupoch na internete, ale aj krytie rizika poškodenia dobrého mena či odcudzenia identity. V budúcnosti s veľkými možnosťami bude nutné ochranu rozširovať a viac definovať tak, aby hrala prím v prospech klientov.

Poistenie všetkého, čo kupujeme

A nemyslíme tým iba služby. Poistiť sa dnes dá všetko, na čo si spomeniete a čo má pre vás hodnotu. Okrem samotného života (že druhov poistení je viac, o tom hovoriť nemusíme), je dnes už celkom bežné, že sa poistí zásielka z e-shopu, v ktorom ste práve nakupovali, poistiť môžete tovar, ktorý ste práve kúpili, ak by sa mu do určitého času niečo stalo, alebo by ste ho chceli vrátiť. Poistiť si môžete drahý mobil, ktorý ste si dali za odmenu. Takže dnes to nie je už iba o službe, ale aj o samotnom tovare, ktorý kupujeme. A môžeme len hádať, čo iné budeme môcť v budúcnosti poistiť, aby sme predišli nepríjemným situáciám.

Nikdy nevieme, čo nám budúcnosť prinesie. Kým niektoré veci menia svoju podobu z teoretických na praktické, niektoré ostávajú v rovine teórie preto, že nevieme, ako sa vyvinú. Rovnako je to aj s technológiami a s tým, čo prinesú nášmu životu. A ak ste videli film Dôverný nepriateľ, iste viete, že pokrok nemusí byť vždy iba pozitívny.

Pridaj komentár