Bannerová reklama
Posledná aktualizácia článku prebehla: 7. novembra 2022
Bannerová reklama je formou marketingu, ktorá sa používa ako marketingová stratégia už niekoľko rokov. V minulosti si táto forma marketingu vyslúžila množstvo pozornosti a patrila medzi veľmi obľúbené formy cielenia a získavania zákazníkov.
Najmä počas prvých rokov využívania online reklamy si získala mnoho priaznivcov a spoločnosti ju využívali na takmer všetky marketingové stratégie. Aj vplyvom toho sa postupne ľudia stali odolný voči týmto stratégiám a spoločnosti museli vyvinúť nové formy reklamy aby ich zaujali.
Avšak s vývinom technológií sa postupne do popredia dostali aj nové, oveľa prepracovanejšie formy reklamy. V súčasnosti je určite najviac využívaný internetový marketing a všetky náležitosti s ním spojené. Predovšetkým formou SEO, PR, článkov, blogov atď.
Reklama v rámci internetu je veľmi diskutovanou témou a predajcovia sa medzi sebou konkurenčne predbiehajú o potenciálnych zákazníkov. Medzi reklamami však ešte často objavujeme aj nestarnúcu textovú, či intextovú reklamu a aj bannery.
Výhody internetovej reklamy sú pre predajcov a spoločnosti nevyčísliteľné. To, koľko času trávime na internete priamo ovplyvňuje aj náš nákupný apetít. Vďaka tomu nás predajcovia vedia jednoducho nalákať na kúpu a pritom nemusia do reklamy investovať horibilné sumy.
Do popredia sa teda ešte stále môže dostať aj bannerová forma reklamy, ktorá už síce nie je až tak účinná, no napriek tomu vplýva na nákupný apetít zákazníkov . Ako takáto reklama funguje? Čo znamená bannerová slepota? Kde banner môžeme umiestniť? To všetko a ešte oveľa viac sa dozviete ak budete čítať ďalej!
Čo je to bannerová reklama?
Pokiaľ sa pohybujete v sfére marketingu, tieto názvy pre vás nebudú ničím novým. Avšak pre obyčajných užívateľov internetu je dôležité zájsť do podrobností. Bannerová reklama je forma reklamy, ktorá je sprostredkovaná predovšetkým grafickým obrázkom, či videom.
Pri tvorbe pútavého bannera je veľkou výhodou, že môžete využívať svoju kreativitu. Hlavným účelom je aby bol banner pútavý a jeho obsah môžete prispôsobiť vo všeobecnosti čomukoľvek. Taktiež existujú rôzne formáty bannerovej reklamy od štandardných až po špeciálne, ktoré je možné uverejniť len na určitom type webovej lokality na to prispôsobenej.
V minulosti, v období rozmachu takejto reklamy, bola veľmi účinná a ľudia na ňu vo veľkom reagovali. Avšak postupne sa dostala na takmer všetky internetové portály a začala ľuďom výrazne otravovať život. Práve preto sa vyskytol nový pojem: bannerová slepota.
Bannerová slepota znamená, že ľudia sa stali voči takýmto reklamám odolní. Prestali ich vnímať a dokonca tak klesla ich efektivita. Ich účel bol tak oveľa menší a preto sa postupne začali strácať a nahrádzali ich iné formy reklamy. Dnes sa však opäť vracajú napríklad aj vo forme hier v mobilných telefónoch.
Bannerová slepota významne ovplyvnila postavenie bannerov v reklamnej a marketingovej oblasti. Avšak napriek tomu sa zistilo, že aj keď banner neovplyvnil zákazníka priamo, napriek tomu ho vizuálne vnímal. Vďaka tomu sa značka dostala do povedomia ľudí a teda účinnosť bannera splnila svoj účel.
Bannery slúžia po väčšine prípadov ako billboardy na internete. Sprostredkúvajú určitú značku, či produkt alebo službu. Neustále sa zobrazujú a teda vrývajú do nášho podvedomia. Veľmi výhodné sú aj pri budovaní novej značky, či zviditeľnení určitej spoločnosti.
Technický pokrok už v súčasnosti umožňuje vytvoriť aj bannery s hrami, kde si môžu zákazníci priamo zahrať hru. Takéto majú v súčasnosti úspech najmä u mladších používateľov internetu. Taktiež sú však veľmi obľúbené aj dynamické bannery, ktoré dokážu upútať pozornosť všetkých vekových kategórií.
Pri tvorbe bannera je veľmi dôležitá najmä kreativita a pútavosť samotnej reklamy. Môžete tak popustiť uzdu svojej fantázie a dobré je zladiť banner aj s konkrétnou stránkou, na ktorej bude umiestnený. Veľmi dobré je tiež na banner umiestniť tlačítko vyzývajúce k prekliku.
Bannerová reklama cena
Cena za bannerovú reklamu sa pohybuje v rôznych mierach a predovšetkým závisí od cieľového umiestnenia. Umiestňovať môžete reklamu prakticky všade v rámci internetu. Neexistujú žiadne obmedzenia a predovšetkým ide o dohodu medzi vami a poskytovateľom umiestnenia.
Dohoda, ktorá je medzi vami uzavretá je väčšinou daná na určité časové obdobie. Práve preto viete banner pekne skombinovať aj s priamym umiestnením, čím môžete vzbudiť väčší záujem potenciálnych zákazníkov.
Umiestenie takejto reklamy predstavuje zároveň aj najdôležitejší krok pri jej tvorbe. Pokiaľ ju umiestníte na dobrú webovú lokalitu môžete z nej dlhodobo prosperovať. Jej efektivita sa tiež zvyšuje s tým, čím viac priamočiare cielenie sa vám podarí vytvoriť.
Nie je vždy pravidlom, že najlepšie umiestnenie je na veľkých stránkach s veľkým počtom čitateľov. Takéto umiestnenie totiž môže robiť problémy najmä vo sfére správneho cielenia na vašu potenciálnu skupinu zákazníkov.
Omnoho výhodnejšie môže byť umiestnenie na stránke, ktorá sa venuje podobnej problematike akou sa zaoberáte vy. Takéto stránky majú vytvorenú užšiu, no o to zovretejšiu skupinu používateľov a čitateľov, ktorých vaša reklama môže upútať omnoho výraznejšie.
Pri umiestnení vašej bannerovej reklamy by ste si teda mali urobiť poriadny research. Nájsť miesto vhodné pre umiestnenie vašej reklamy je veľmi dôležité a má takmer najdôležitejšie postavenie pre jej efektivitu a účinnosť. Zároveň by sa od toho mal odvíjať aj výzor a prevedenie vášho banneru.
Určiť cenu bannerovej reklamy teda všeobecne nie je možné. Pri určovaní ceny sa zohľadňuje široké spektrum kritérií a na každej stránke môže byť cena iná. Vo všeobecnosti však platí, že väčšie stránky s väčším počtom čitateľov a divákov sú prevažne drahšie.
Bannerová reklama Google
Na uverejnenie vašej bannerovej reklamy je veľmi vhodné využíť Google Adwords. Vo všeobecnosti sa Google na reklamný marketing používa neustále. Ide o najpoužívanejší vyhľadávač a preto umiestnenie reklamy priamo v Google môže pre vás znamenať takmer čistý úspech.
Ako sme však už spomenuli niekedy je oveľa lepšie umiestnenie na menších webových lokalitách. Avšak Google Adwords má vlastné mechanizmy, ktoré umožnia vašej reklame zefektívniť jej účel. Veľmi dobré je najmä cielenie, v ktorom má Google dlhoročné skúsenosti a preto sú aj reklamy v rámci tohto portálu veľmi úspešné.
Google Adwords poskytuje rôzne formy internetovej reklamy. Medzi ne teda určite patrí aj bannerová reklama. Pokiaľ umiestnite banner prostredníctvom Google Adwords, môžete cieliť viacerými spôsobmi. Google ponúka široké spektrum možností cielenia podľa rôznych predpokladov.
Cieliť môžete napríklad podľa kľúčových slov. Reklama sa tak bude zobrať výlučne na stránkach s obsahom daného kľúčového slova. Zrejme sa tam teda budú nachádzať ľudia, ktorých daná problematika zaujíma a preto je možné, že ich osloví aj vaša reklama.
Ďalšou formou cielenia je napríklad prostredníctvom umiestnenia na konkrétne stránky. Výhody tohto spôsobu cielenia a vedenia (nielen) bannerovej reklamy sme si už vysvetlili. Ide o veľmi dobrú alternatívu na správne, priamočiare a efektívne cielenie.
Google si zhromažďuje informácie o svojich používateľov, najmä čo sa týka záľub, vyhľadávaných stránok, demografie a podobne. Vďaka tomu môžete cieliť aj prostredníctvom týchto informácií. Biznis väčšinou cieli na ľudí v určitom veku na určitom priestore, čo je pre Google Adwords hračka.
Metóda cielenia je dostupná aj prostredníctvom konkrétnych tém. Pri takejto forme cielenia však treba byť opatrný. Stránky, ktoré sa snažia zarobiť predovšetkým na reklame sa snažia navoliť čo najviac tém aby boli najvhodnejšie pre čo najviac reklám.
Kvôli tomu sa často stáva, že vaša reklama je neefektívna a ani sa nedostane do styku s vašimi potenciálnymi zákazníkmi. Veľa informácii si môžete naštudovať aj priamo prostredníctvom pomocníka Google Adwords, ktorý sa snaží precízne vysvetliť reklamu prostredníctvom tohto unikátneho vyhľadávacieho portálu.
Pre čo najlepšie fungovanie reklamy je najlepšie navoliť správne druhy cielenia pre vašu konkrétnu reklamu. Takto môžete vyrobiť veľmi dobrú reklamnú kampaň pre produkt, službu, či spoločnosť. Jednotlivé cielenia totiž osamote nemajú dostatočnú priamočiarosť.
Je však treba s reklamnou kampaňou neustále pracovať a venovať jej dostatok pozornosti, najmä tomu ako na ňu zákazníci reagujú a čo vysiela do sveta. Reklama je totiž veľmi dôležitá pretože si vďaka nej často zákazníci tvoria obraz o spoločnosti.
Zároveň tiež ponúka rôzne vylepšenia pre efektívne fungovanie vašej reklamnej kampane. Okrem toho, že vám teda sprostredkuje priestor, urobí všetko preto aby bola reklama čo najlepšia a zároveň aj najefektívnejšia.
Banner teda určite nie je odumretou formou marketingovej stratégie. Stále má medzi reklamami svoje miesto a dokáže používateľov internetu zaujať. Je len veľmi dôležité ho správne umiestniť a navrhnúť tak aby bol pútavý.