Preklad biznis výrazov z korporátneho prostredia
Posledná aktualizácia článku prebehla: 30. marca 2020
Každý kto prišiel do styku s korporáciou určite uzná, že práca v korporácii má svoje vlastné pravidlá. Vrámci veľkého tímu sú často ľudia, ktorých poznáte len z videnia a netušíte, ako sa vlastne volajú. Kolobeh je veľmi dobre zabehnutý a vy ste vo firme iba číslo, tak isto ako vaša skrinka, do ktorej si odkladáte vaše osobné či pracovné veci. Odhliadnuc od toho sa v každej firme používa veľmi obdobný slovník, ktorý bežnému človeku, ktorý v korporácii nepracuje a spláca hypotéku na byt, nedáva veľký zmysel. V nasledujúcich riadkoch si môžete prečítať zopár bežne používaných výrazov, ktoré sa používajú v každej korporácii a sú vysvetlené trochu zábavnejším spôsobom.
- Multitasking – predstava šéfa, že zvládnete prácu troch ľudí za jeden plat
- Business plán – pekne spísaná predstava šéfa, o ktorej však všetci vedia, že je nezrealizovateľná
- Teambuilding – skupinka manažérov strávi jedno dopoludnie predstieraním, že skákanie vo vreci zlepší ich komunikačné schopnosti
- Školenie – dve hodiny strávené pozeraním do prázdna. Ale väčšina zamestnancov sa z neho teší, pretože nemusia sedieť v kancelárií a pracovať
- Workshop – dve hodiny strávené pozeraním do prázdna, po skončení ktorých sa má niečo prezentovať. Väčšina zamestnancov v tomto prípade radšej sedí v kancelárii a pracuje
- Soft motivácia – manažérska predstava, že potľapkanie po pleci poteší rovnako ako 100 eur navyše k výplate
- One-to-one stretnutie – stretnutie, na ktorom rozpráva druhá strana – váš šéf
- Report – dvojhodinové trápenie sa vymýšľaním toho, čo ste mali robiť, ale nerobili
- Openspace – peklo na zemi
- Nabriefovať – dať kolegovi čo najviac vágnych informácii a následne ho skritizovať, prečo to nie je tak, ako ste sa dohovorili
- Firemná kultúra – zaklínadlo, kvôli ktorému môžete na svoju vysnívanú kerku na krku zabudnúť
- Brainstorming – skupinka kreatívcov zapisuje na flipchart najväčšie hlúposti, ktoré im napadnú
- Copywriter – človek, ktorý predstiera, že stvoriť trojslovný slogan je umenie
- Home office – keď sa v piatok chystáte na chatu, ale nechce sa vám na to míňať dovolenku
- Sick day – keď sa v polovici týždňa opijete tak, že z vás celý deň ťahá až tak, že by z vás ochorel zvyšok tímu
- Tím – voľné zoskupenie zúfalcov, ktorí spolu komunikujú dvakrát týždenne – v pondelok: „Tak aký bol víkend?“ a v piatok: „Tak čo chystáš cez víkend?“
- Klient – vo väčšine prípadov otravný a neznesiteľný človek, ku ktorému ale musíte byť milý, hoci najradšej by ste ho poslali do večných lovísk
- Dynamický tím – skupina ľudí, z ktorých niektorí ešte nemajú hypotéku
- Junior – poskok
- Senior – bývalý poskok, ktorý túto pozíciu získal rokmi strávenými vo firme
- CEO – nadpozemská bytosť, ktorú vidíte len raz za rok na vianočnom večierku
- Deadline – dátum, kedy sa na projekte začína pracovať
- ASAP – keď to bude, tak to bude, prípadne definovanie, kedy približne by to mohlo byť hotové: august, september alebo potom
- CV – krátka poviedka zo sci-fi žánru
- FYI – upozornenie na absolútne zbytočnú informáciu, ktoré k vášmu životu vôbec nepotrebujete
- Know-how – dve slovíčka, ktoré vôbec nič neznamenajú
- Feedback – informácia o tom, že ste niečo pokazili
- Meeting – šikovné zabíjanie času zamestnancov, ktorí nemajú čo robiť, no potrebujú preukázať činnosť
- Manažment – skupina ľudí, ktorá sa tvári, že má všetko pod kontrolou, no pritom nevedia, kto vo firme vlastne pracuje